VR-virtuaalilaseilla pakoon arkea

Kotikäyttöiset VR-virtuaalilasit ovat vuoden 2016 kuuma uutuus

VR-virtuaalilasien avulla voit matkata vaikka maailman ympäri virtuaalisesti. Vuonna 2016 nämä lasit tulevat myös kuluttajien ulottuville ja niistä on luotu kotikäyttöön sopivia malleja. Osa laseista on niin kehittyneitä, että ne saavat aivosi luulemaan kolmiulotteista maailmaa todelliseksi. Lasit antavat käyttäjälleen myös mahdollisuuden katsella todentuntuisia videoita esimerkiksi maailman suosituimmista nähtävyyksistä tai pelata erityisesti näille laseille kehitettyjä pelejä. Monien alojen koulutuksessa tultaneen hyödyntämään tätä teknologiaa tulevaisuudessa – esimerkiksi lääketieteen opetukseen VR-lasit tuovat aivan uudenlaisia ulottuvuuksia.

Markkinoilla on kahdenlaisia virtuaalilaseja

Virtuaalilaseja on saatavana sekä sellaisia malleja, jotka voidaan liittää tietokoneeseen johdolla että sellaisia malleja, jotka voidaan liittää langattomasti älypuhelimeen. Näistä laseista tietokoneeseen liitettävät lasit ovat kehittyneempiä ja älypuhelimiin saatavissa laseissa esiintyy vielä joitakin teknisiä rajoitteita.

Tietokoneeseen liitettävillä laseilla on mahdollista luoda erittäin aidontuntuisia kokemuksia, mutta kaikista laadukkaimmat virtuaaliset elämykset vaativat myös tietokoneelta riittävästi tehoa. Näytönohjaimen tulee olla pelikäyttöä varten suunniteltu eikä se saa olla kovinkaan iäkäs. Tietyn testiohjelmiston avulla on mahdollista selvittää, riittääkö tietokoneen tehot VR-sovelluksen käyttöön.

Vaikka tietokoneeseen liitettävillä virtuaalilaseilla onkin tällä hetkellä mahdollista luoda uskottavampia virtuaalielämyksiä kuin älypuhelimeen liitettävillä laseilla, niin virtuaalitodellisuuden merkittävimAC89-0437-20_amän markkinaraon katsotaan olevan älypuhelinmarkkinoilla – onhan älypuhelinten omistajia maailmanlaajuisesti mitattuna jo suurinpiirtein kaksi miljardia. Jos laadukkaita älypuhelimiin liitettäviä virtuaalilaseja saadaan tuotua markkinoille nopeasti, saattaa virtuaalitodellisuus astua ihan uusiin ulottuvuuksiin aivan lähivuosina.

Mobiilivirtuaalilasien kehittämistarpeita

Tällä hetkellä mobiililaitteisiin saatavilla olevat lasit eivät vielä kykene sijainnin seurannan hyödyntämiseen eivätkä kunnollisten liikeohjainten käyttämiseen, minkä vuoksi niillä saatavat virtuaalielämykset eivät ole aivan parhaita mahdollisia. Virtuaalipelejä on jo alettu suunnitella nämä rajoitukset huomioiden. Grafiikassa mobiililaitteiden sovellukset eivät yllä tietokoneiden grafiikan tasolle, koska niiden tehot ovat vaatimattomammat.

Erilaiset liikeohjaimet sekä sijainnin seuranta -ominaisuus parantavat virtuaalilaseilla koettavia elämyksiä

Käsien käyttö mahdollistuu virtuaalisissa sovelluksissa erilaisten liikeohjainten avulla. Parhaista virtuaalilaseista löytyykin liikeohjaimen käyttömahdollisuus. Sijainnin seuranta -ominaisuus on toinen aidontuntuisten virtuaalisten elämysten luomiseen tarvittava ominaisuus. Tämä ominaisuus antaa lasien käyttäjälle mahdollisuuden kävellä tietyssä tilassa siten, että virtuaalimaailman kuvakulma päivittyy käyttäjän liikkeiden mukaisesti.